Opublikowano: 26 marca 2019

Aktualizacja: 1 kwietnia 2019

Louve - aplikacja uniwersalna

Louve - aplikacja uniwersalna

Louve to jedna z ciekawszych aplikacji webowych jakie miałem okazję wykonać. Głównym założeniem było opracowanie witryny uniwersalnej, czyli takiej której ostateczny kształt kreuje sam administrator w zależności od swoich potrzeb. Kolejnym ważnym elementem projektu Louve jest łatwość jego konfiguracji oraz zasada 'webmasterom dziękujemy'. Chodzi oczywiście o cięcie kosztów związanych z obsługą witryny, większość podstawowych zadań została ujęta w specjalnie rozszerzonym CMS. Obsługa aplikacji jest na tyle prosta, że poradzi sobie z tym każdy, ale o tym za chwilę... Organizacją, której model idealnie pasował się do przetestowania tejże uniwersalności okazało się schronisko dla zwierząt lub zwierzęcy ośrodek adopcyjny.

Ale po kolei, projekt Louve składa się z kilku zasadniczych komponentów:

1. Konfiguracja*:
Przed uruchomieniem aplikacji należy wykonać wstępną konfigurację.
1.1 Profil. W tej sekcji należy utworzyć profil organizacji, czyli uzupełnić pola dotyczące następujących kwestii:
- informacje podstawowe (nazwa organizacji, opis, logo)
- dane adresowe
- kontakt (telefon, strona www, email)
- profile społecznościowe powiązane z organizacją
- dane bankowe (KRS wraz ze szczegółową nazwą celu, dane banku, nr konta, itd.)
1.2 Członkowie zespołu, pracownicy. W tym miejscu można stworzyć strukturę "teamu", podajemy imię, stanowisko, awatar, oraz opcjonalny opis pracownika. Ponadto określamy czy pełni stanowisko menadżerskie czy też nie.
1.3 Strona główna. Istnieje możliwość zarządzania sekcjami wyświetlanymi na stronie głównej, jednym z elementów konfiguracyjnych jest np. opcja zarządzania sliderami lub materiałami wideo.
1.4 Custom Config. W tym miejscu można tworzyć profile konfiguracyjne, które umożliwiają m.in. podpięcie zewnętrznych plików CSS oraz googlowych skryptów analitycznych. Z łatwością można zmienić takie podstawowe style witryny jak tła, kolory, czcionki... Dzięki temu nie ma potrzeby grzebania w kodzie aplikacji. Podpięty w tym miejscy arkusz CSS będzie nadpisywał ten domyślny. Bardziej zaawansowana ingerencja np. zmiana sposobu wyświetlania kart czy dodawanie kolejnych komponentów będzie już wymagała majstrowania w kodzie źródłowym aplikacji.

* Nie wszystkie pola są obowiązkowe, te wymagane dla poprawnego działania zostały odpowiednio oznaczone.

2. Podopieczni:
Ta sekcja pozwala na organizację i zarządzanie podopiecznymi. W tym miejscu należy utworzyć kategorię (np. według gatunków), do której będzie trzeba przypisać konkretnych podopiecznych. Kolejnym krokiem jest dodanie podopiecznych poprzez uzupełnienie ich profili. Należy podać podstawowe dane takie jak imię, kategorię (gatunek), status (np. 'do adopcji'), opis, zdjęcie profilowe itd.

Uzupełnienie działów Konfiguracja (tylko profil, resztę można sobie darować) oraz Podopieczni to absolutne minimum wymagane do poprawnego działania aplikacji.

3. Info:
W tym miejscu administracja witryny może utworzyć kategorie wpisów informacyjnych np. "O nas", czy "Jak możesz pomóc". Każda z dodanych kategorii automatycznie pojawia się w menu głównym. Do każdej kategorii należy dołączyć odpowiednie wpisy, i tak dla "O nas" mogą to być posty typu "O *nazwa organizacji*", "Nasza misja", itd. Dla działu "Jak możesz pomóc" pasowałby informacje o darowiznach, zbiórkach, 1%, wolontariacie i tak dalej. Posty te utworzą podkategorię na rozwijanej liście w menu głównym. Sekcja Info nie jest obowiązkowa, ale wydaje mi się, że warto z niej skorzystać. W razie potrzeby jednym kliknięciem, bez utraty danych można wyłączyć - zdjąć ze strony pojedyncze wpisy lub całe kategorie.

4. Blogi oraz Newsy:
Działa bardzo podobnie jak sekcja Info, również można dodawać kategorię, jak np. "Blog" czy "Newsy". Różnica polega na tym, że w menu głównym widnieją jedynie kategorie główne, lista wpisów otrzymała osobny szablon. Spowodowane jest to tym, że liczba postów może być tu bardzo duża (w dziale info będzie ich zapewne kilka), w związku z czym menu byłoby niepotrzebnie zaśniecone i nieczytelne. Można sobie wyobrazić 50 wpisów na górnej belce nawigacyjnej - koszmar ;) Podobnie jak dział powyżej, tak i ten nie jest obowiązkowy dla poprawnego działania aplikacji. Blogi i newsy także można dowolnie włączać i wyłączać wedle uznania.

5. Galerie
Tu chyba sprawa jest oczywista, galerie foto wydarzeń, imprez, podopiecznych... Szczególnie podoba mi się pomysł typu "Wystawa kotów/psów* bezdomnych", widział ktoś kiedyś taką? Ciężko o lepszą formą promocji adopcji bezdomnego zwierzaka ;) Foty oczywiście można grupować w dowolnie utworzone tematyczne albumy lub ładować wszytko do jednego wora, kwestia gustu.

* do wyboru

Projekt Louve jest obecnie w trakcie kompletnej przebudowy, aktualizacji oraz przenoszenia do najnowszych dostępnych frameworków i języków programowania. Oczywiście cała witryna została zoptymalizowana do wymogów SEO, Usability oraz zaprojektowana tak, żeby faktycznie promowała i wspierała adopcje podopiecznych przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów związanych z jej utrzymaniem. Więcej szczegółów pojawi się jak tylko projekt nabierze nowej jakości. Przed przystąpieniem do pracy nad projektem Louve przeanalizowałem sporą ilość stron internetowych schronisk oraz ośrodków adopcyjnych szukając jak największej liczby cech wspólnych... wydaje mi się, że cel ten został w pełni osiągnięty. Kiedy tylko aplikacja osiągnie gotowość operacyjną zwrócę się do odpowiednich podmiotów o jej przetestowanie pod kątem użyteczności na internetowym polu walki. Jeśli tylko wynik będzie pozytywny projekt "Louve" zostanie uwolniony i będzie dostępny zupełnie za damo (wraz z możliwością modyfikacji kodu źródłowego) dla każdej instytucji prozwierzęcej, która będzie chciała z niego skorzystać.

Nazwa Louve - "Wilczyca", została zaczerpnięta z belgijskiej serii komiksowej Thorgal. Pomysł opracowania tego typu aplikacji narodził się po jednej z wizyt w toruńskim schronisku i pod wpływem tego co tam zobaczyłem.

Brak komentarzy

Zobacz także:


AlmostCommander (Vigrid)

AlmostCommander "Vigrid" to prosty skrypt, który napisałem aby ułatwić sobie zarządzaniem systemem Manjaro Linux (część poleceń działa również w dystrybucji Arch). Jest to pierwszy funkcjonalny projekt napisana w języku C++. Stanowił świetną alternatywę nie tylko dla klasycznego klepania komend w terminalu, ale również dla okienkowych wersji menadżerów pakietów dostępnych w Manjaro. "Vigrid" wydany został w wersji dla systemów 32 i 64 bitowych. Skrypt ten był podstawowym menadżerem pakietów w moich eksperymentalnych wydaniach systemu Manjaro dla ...

Porzucony Czytaj więcej

Manjaro-ARM-Lxqt-EX (Manjaro LxEx)

Od kiedy tylko zanurkowałem w świecie Linuxa moim małym marzeniem było wydanie własnej wersji tego systemu, zgodnej z własnymi upodobaniami i preferencjami. Dysponowałem już przygotowaną wersją dystrybucji Arch Linux na desktopie, ale opublikowanie jej w postaci obrazu instalacyjnego było dość problematyczne. Tu z pomocą przyszła architektura ARM oraz mikrokomputer Raspberry Pi. Choć proces składania systemu z poszczególnych paczek i komponentów, czy późniejsze dostosowanie praktycznie niczym nie różniło się od wersji desktopowej, to samo przygotowanie obrazu ...

Porzucony Czytaj więcej

Encyklopedia Lotnictwa Polskiego 1918-1920 (bQ)

Od tego projektu w zasadzie wszystko się zaczęło... Pomysł na stworzenie strony historycznej narodził się jeszcze na studiach, gdzieś w okolicach 3 roku Historii, na przełomie lat 2009/2010. Jakimś dziwnym trafem na kierunku historycznym otrzymaliśmy w pakiecie kilka godzin zajęć z podstawowych podstaw HTML-a. Tak właśnie powstał mój pierwszy projekt - "Encyklopedia Lotnictwa Polskiego 1918-1920" napisana po wspomnianych kilku godzinach ćwiczeń na uczelni. Strona była tragiczna... znaczy statyczna, oparta na tabelach, bez użycia CSS (o ...

Czytaj więcej

mRock! - serwis muzyczny (Rockopedia)

Początkowo projekt mRock! miał być jedynie eksperymentem dla przećwiczenia bardziej skomplikowanych powiązań i wzajemnych zależności modeli w bazie danych. W biegiem czasu i dodawaniem kolejnych funkcjonalności przekształcił się w aplikację typu serwis muzyczny. Możliwości po stronie administratora: Gatunki muzyczne to jedna z podstawowych kategorii, większość elementów witryny odwołuje się do co najmniej jednego gatunku muzycznego. Zespoły - każdy zespół przypisany jest do konkretnych gatunków muzycznych, jednego lub kilku, kategorii alfabetycznej oraz kraju z którego pochodzi. ...

Czytaj więcej